ALINA SZAPOCZNIKOW – Paysage(s) humain(s) Human Landscape(s) / Galerie Loevenbruck (FR)

 
loppol.
Anna Zakiewicz, « On Alina Szapocznikow’s Drawings », ‘
Capturing Life, Alina Szapocznikow – Drawings and sculptures’, IRSA, 2004
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ALINA SZAPOCZNIKOW 
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Paysage(s) humain(s)
Human Landscape(s) 
 
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01.04.2016 – 28.05.2016 
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Vernissage le jeudi 31 mars à partir de 18h
Opening on Thursday 31st March, from 6 p.m. to 9 p.m. 
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Alina Szapocznikow est surtout connue pour ses sculptures, mais on ne saurait négliger un aspect de son art plus confidentiel, et pourtant capital, que constitue son œuvre graphique. D’autant qu’à la fin de sa vie, des artistes aussi éminents que Joan Miró, Alexander Calder, Antoni Tàpies et Pierre Alechinsky ont distingué précisément la suite d’œuvres sur papier de 1970 intitulée ‘Paysage humain’ à la IIIe Exposition Internationale de Dessins Originaux de Rijeka (Croatie). Cet ensemble de dessins à la mine de plomb, l’encre et l’aquarelle évoque des paysages où s’inscrivent des fragments d’anatomie : jambes, mains, bouches et torses. Ils vibrent d’une accumulation de formes organiques insérées à la manière des muscles du corps, tandis que, çà et là, de longs cheveux se fondent imperceptiblement dans la ligne d’horizon. À les voir ainsi, on se demande s’il s’agit encore de corps humains ou s’ils sont déjà devenus paysages… à moins que ce ne soit l’inverse.

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Alina Szapocznikow is remembered mainly as a sculptress, but one cannot ignore this much less conspicuous, though extremely important part of her artistic activity that is, her drawings. Particularly that in the last year of her life, it was the latter that were appreciated by a group of the most outstanding 20th century artists, namely Joan Miró, Alexander Calder, Antoni Tàpies and Pierre Alechinsky who awarded Szapocznikow a prize for her collection of drawings from the year 1970, entitled ‘Human Landscape [Paysage humain]’, at the III International Drawing Exhibition in Moderna Galerija in Rijeka (Croatia). The above cycle, executed in pencil, ink and watercolour presents landscapes with certain elements of human figures inscribed into them – legs, hands, mouths and torsos. Moreover, the above landscapes pulsate with organic forms which are packed into them likewise muscles in the human body, whereas the long hair of the human figures appearing here and there, seems to merge smoothly with the line of the horizon. When looking at them, we seem to ask ourselves, whether they are still human figures or maybe already landscapes, or maybe the other way around?

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Galerie Loevenbruck
6, rue Jacques Callot
75006 Paris
t +33 1 53 10 85 68
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